خیابان شریعتی بالاتر از ظفر، بالاتر از مترو شریعتی، روبروی بیمارستان ایرانمهر، انتهای کوچه مرشدی، پلاک ۱۷ واحد ۱

021-22909216

پاسخ برانگیخته پایدار شنوایی

ما در دفتر ارزیابی شنوایی سمعک برتر سعی داریم مطابق با تکنولوژی های روز دنیا پیش برویم. این آزمون غیر تهاجمی بوده و برای ثبت پاسخ نیاز به دخالت بیمار یا ارائه پاسخ توسط بیمار نیست. ثبت پاسخ توسط 3 یا 4 الکترود انجام می گیرد که بر روی سر قرار داده می شود و بدین ترتیب پاسخ به شیوه ثبت از راه دور انجام می گیرد. پاسخ ASSR با ارائه محرک تون خالص مدوله شده ثبت و جمع آوری می گردد.

برخلاف دیگر اعضا خانواده الکتروفیزیولوژیک، پاسخ ASSR فاقد قله است و حاصل ثبت در فرکانس های مختلف به صورت نموداری ثبت می شود که این نمودار با کاربرد فاکتور های اصلاحی حدود منحنی شنوایی فرد را نشان می دهد.به طور معمول فرکانس های 500،1000،2000،4000 هرتز جهت ثبت پاسخ استفاده می شود که در برخی از تجهیزات همانند  کلینیک شنوایی سنجی سمعک برتر، امکان ثبت پاسخ همزمان در این 4 فرکانس و در 2 گوش وجود دارد که این طریقه ثبت پاسخ را MASTER می نامند.کاربرد این روش موجب افزایش سرعت در ثبت پاسخ های ASSR می شود و به این طریق زمان انجام آزمون کاهش می یابد.

برای تست شنوایی نوزاد ثبت پاسخ ASSR به همراه OAE و ABR و انجام تمپانومتری می تواند یک مجموعه کامل از آزمون های شنوایی باشد که برای ردیابی وضعیت شنوایی در گروه سنی زیر 6 ماه و بالاتر از آن و در گروه های ناتوان از همکاری در ثبت پاسخ رفتاری، مفید و موثر می باشد.

یکی از تفاوت های اساسی آزمون  ASSRبا آزمون ABR در آن است که در آزمون ABR ازمجموعه پاسخ های ثبت شده میتوان استنتاج کرد که بطور مثال کاهش شنوایی در کدام محدوده فرکانسی است. اما در آزمون ASSR افت شنوایی در محدوده فرکانسی بالا و پایین و یا شکل و شیب منحنی شنوایی و مواردی نظیر آن قابل ردیابی است.

از نظر تشخیصی، آزمون  ASSRکمک چندانی در ردیابی ضایعات نداشته و تنها با تغییرات فرکانس مدولاسیون می توان محل تولید پاسخ در دستگاه عصبی شنوایی را تغییر داد. به طور مثال در تشخیص ضایعات ساقه مغز یا تومور شنوایی موثر نمی باشد اما دقت بالایی در اندازه گیری میزان کم شنوایی نوزادان و بخصوص تنظیم دقیق سمعک نوزاد دارد.

پژوهش های متعدد نشان میدهد که در آزمون ASSR  دقت تخمین آستانه با افزایش کاهش شنوایی بیشتر می شود و شاید این موضوع به دلیل حسایت بالای آزمون ASSR در شدت های بالا می باشد.

کاربردها:
اندازه گیری دقیق آستانه های شنوایی در فرکانس های مختلف
امکان تنظیم دقیق سمعک و دیگر وسایل کمک شنوایی با تعیین آستانه های شنوایی در سنین نوزادی
تعیین کاندیداتوری کاشت حلزون نوزاد در سنین پایین و جلوگیری از اتلاف وقت برای دریافت خدمات توانبخشی مناسب

مزایا:
برای بررسی شنوایی نوزادان پاسخ ASSR از زمان تولد وجود دارد لذا می توان این ارزیابی را در بدو تولد انجام داد.
آزمون ASSR را میتوان تا حداکثر سطح خروجی مبدل انجام داد، از این رو با این آزمون می توان کم شنوایی های شدید و عمیق را مورد بررسی قرار داد.که در تنظیم سمعک کودک هم  کمک شایانی به ما میکند.
پاسخ های ASSR را می توان نزدیکی آستانه رفتاری ردیابی کرد  و میتوان محدوده فرکانسی 250 -8000 هرتز را مورد ارزیابی قرار داد.

به طور کلی در کلینیک شنوایی سنجی سمعک برتر طبق پروتکل جهانی، تست شنوایی نوزاد در بدو تولد ابتدا با دستگاه OAEانجام می شود نوزادانی که این مرحله را قبول می شوند در یک ماهگی،سه ماهگی و سپس تا دو سالگی چکاپ های تکمیلی تر جهت ارزیابی دقیق فرکانس های شنوایی را انجام می دهند.

در مجموع تست DPOAEوTEOAE به بررسی حلزون و سلول های شنوایی می پردازد، حال اگر نوزادی دارای ریسک فاکتور باشد،مانند: تولد زودرس،کمبود اکسیژن موقع زایمان، وزن پایین، بیلی روبین(زردی) بالا، ضربه به سر، بستری در بخشNICU و...کاندید تست شنوایی ABR قرار میگیرد.

تست ABR  توسط الکترودهایی که روی پیشانی و پشت گوش نوزاد وصل می شود و پاسخ های صوتی را دریافت می کند. با کمک تست ABR میتوانیم محدوده کم شنوایی را ردیابی کنیم چنانچه میزان کم شنوایی در حد شدید تا عمیق باشد، نوزاد کاندید تستASSR می باشد چراکه دقت تست ASSR در کم شنوایی های زیاد، بیشتر است. که می توانیم آستانه های دقیق شنوایی را بررسی کنیم و طبق آن تنظیم دقیق سمعک را انجام میدهیم.

در روش های معمول تنظیم سمعک ممکن است به علت کوچک بودن حجم مجرای گوش، فرکانس های بالای شنوایی بیش از اندازه تقویت شوند اما در REM این ارزیابی به صورت کامل و دقیق انجام می شود و با آستانه های به دست آمده از تست ASSR تنظیم کاملی را برای نوزاد انجام دهیم.

تنظیم روتینی که تمامی کلینیک ها مجهز به آن می باشند، تنظیم سمعک های دیجیتال و هوشمند و فراهوشمند با هایپرو است. و ما در کلینیک شنوایی سمعک برتر مفتخریم که با داشتن بروزترین تجهیزات شنوایی در تشخیص، بررسی و درمان مشکلات شنوایی و تجویز سمعک بیمارن سهیم باشیم. به همین علت توصیه می کنیم حتما در تنظیم سمعک و بخصوص در نوزادان به علت عدم همکاری، از دستگاه REM استفاده شود که متاسفانه در اکثر مراکز همچنان به شیوه قدیم عمل می کنند.

سمعک برتر آماده ارائه خدمات شنوایی سنجی به شما همراهان گرامیست.

. آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم...
Close and go back to page
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد مدیریت سمعک برتر محفوظ می‌باشد.
طراحی وب
همین الان تماس بگیرید