خیابان شریعتی بالاتر از ظفر، بالاتر از مترو شریعتی، روبروی بیمارستان ایرانمهر، انتهای کوچه مرشدی، پلاک ۱۷ واحد ۱

021-22909216

تست غربالگری نوزاد

اگر نتیجه تست غربالگری شنوایی سنجی نوزاد مثبت باشد (احتمال وجود افت شنوایی)، بدین مفهوم نیست که حتما دچار کم شنوایی است چرا که دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است نوزاد نتواند در این تست موفق شود. یکی از این دلایل، وجود مایعات ناشی از زایمان در گوش نوزاد است که باعث مسدود شدن مسیر انتقال محرکهای صوتی به گوش داخلی می شود و در نتیجه نوزاد در این تست موفق نمی شود.

در نتیجه باید بین تست اولیه و تکرار آن، یک هفته فاصله وجود داشته باشد تا این مایعات از بین بروند.
از دلایل دیگر می توان به نویز محیطی، صدای گریه نوزاد و تداخل های الکتریکی عضلات ناشی از حرکت نوزاد در حین انجام تست اشاره کرد. پاسخ هایی که در تست های ABR یا OAE ثبت می شوند بسیار ضعیف هستند و هرگونه حرکت یا گریه نوزاد ممکن است مانع از آشکارسازی دقیق پاسخ گردد. بنابراین، ضروری است که نوزاد در حین انجام تست، ساکت و یا در حال خواب باشد. غذا دادن به نوزاد قبل از انجام تست بسیار مفید است. اگرچه این تست دردناک نیست اما ممکن است برای نوزاد خسته کننده باشد.
در صورتی که تشخیص داده شود کودک با مشکل شنوایی مواجه است، باید آزمونهای تشخیصی دقیق جهت تعیین نوع و میزان شدت کم شنوایی بر روی نوزاد انجام شود
زمانی که نوزاد به تست OAE به صورتی که انتظار می‌رود، پاسخ نمی‌دهد پزشکان تست را دوباره تکرار می‌کنند. این کار به این دلیل انجام می‌شود که نوزاد دارای شنوایی عالی هم ممکن است در این تست شنوایی سنجی شکست بخورد. دلایل شکست در این تست می‌تواند جمع شدن خرده ریزه‌هایی در کانال گوش، وجود نویز در اتاق  یا گریه کردن نوزاد باشد. تمام اینها می‌توانند موجب شکست خوردن نوزاد در این تست شنوایی سنجی نوزادان شوند. مشاهده شده است که نوزادانی که برای اولین بار در این آزمون شکست می‌خورند، غالباً آن را در تلاش بعدی به صورت موفقیت‌آمیز رد می‌کنند.  
اگر نوزاد شما برای دومین بار در تست OAE شکست بخورد، متخصص شنوایی سنجی یک آزمون AABR را انجام می‌دهد تا مطمئن شود که قطعاً یک کاهش شنوایی وجود دارد. پس از این مرحله، آزمون‌های بعدی انجام می‌شوند که دقیق‌تر بوده و متخصصان دیگری مانند متخصص مداخله‌ی زود هنگام، متخصص شنوایی کودکان و پزشک گوش و حلق و بینی را درگیر می‌کند
در صورت موفق بودن تست شنوایی سنجی نوزاد، آیا ممکن است هنوز کودک مشکل شنوایی داشته باشد؟
تست‌های گفته شده، فقط وجود نقص شنوایی زمان تولد را بررسی می‌کنند. این نقص ممکن است به دلیل مسائل مرتبط بابارداری یا ژنتیک باشد. به هر حال، موفقیت‌آمیز بودن تست شنوایی سنجی نوزادان، به این معنی نیست که کودک در آینده مشکل شنوایی نخواهد داشت. آسیب به سر، گوش دادن مداوم به موزیک بلند و عفونت‌های گوش همگی خطرناک بوده و ممکن است باعث ایجاد نقص‌های شنوایی شوند.
تست شنوایی سنجی، باید به طور منظم و در زمان چک‌آپ‌های کودک انجام شود. در صورت وجود تردید در تست شنوایی سنجی نوزادان، می‌توان پیرامون اقدامات بعدی با یک متخصص شنوایی مشورت کرد.
در نهایت به یاد داشته باشید، که مشکلات شنوایی یک مانع بزرگ در زندگی کودک بوده و فعالیت‌های اجتماعی و موفقیت‌های تحصیلی او را با مشکل مواجه می‌کند. انجام تست شنوایی سنجی نوزاد در زمان درست، به والدین کمک می‌کند که مشکل را فهمیده و در صورت پاسخگو نبودن نوزاد به صداهایشان، وحشت‌زده نشوند. درمان‌های زود هنگام مانند گفتار درمانی و جراحی مینور می‌توانند به کودک کم شنوا کمک کنند که یک زندگی نرمال داشته باشد.
از آنجائی که کم شنوایی اکتسابی نیز می تواند بعد از تولد و طی چند ماه اول زندگی شیرخوار و یا کودک را دچار کند، بهتر است پس از غربالگری شنوایی تا سن 5 سالگی در دوره های 6 ماهه یا یک ساله مجدداً آزمایش تکرار شود تا طی مراحل رشد از سلامت کامل شنوایی هر دو گوش مطمئن باشیم. بدین ترتیب می توانیم سن تشخیص کم شنوایی را که متاسفانه در کشور ما بسیار بالا است، (حدود 4 سال) به پایین ترین سطح خود برسانیم.
کلینیک شنوایی سنجی  سمعک برتر/سمعک در میرداماد مجهز به انواع تست شنوایی سنجی نوزاد و سمعک نامریی، سمعک هوشمند و... با قیمت سمعک مناسب می باشد.
ادیولوژیست، استفاده از سمعک نامریی، سمعک هوشمند، سمعک شارژی را توصیه می کند. قیمت سمعک در کلینیک سمعک برتر/سمعک در میرداماد مناسب با هر بودجه ای می باشد.

سمعک برتر آماده ارائه خدمات شنوایی سنجی به شما همراهان گرامیست.

. آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم...
Close and go back to page
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد مدیریت سمعک برتر محفوظ می‌باشد.
طراحی وب
همین الان تماس بگیرید