خیابان شریعتی بالاتر از ظفر، بالاتر از مترو شریعتی، روبروی بیمارستان ایرانمهر، انتهای کوچه مرشدی، پلاک ۱۷ واحد ۱

021-22909216

درمان صدای گوش در کلینیک سمعک برتر

درمان صدای گوش

صدای گوش یا همان وزوزگوش یکی از اختلالات ناشی در قسمت شنوایی است که حدود 15 تا 20 درصد مردم را درگیر خود می­کند. این مشکل در مردان شایع تر است. وزوزگوش خود یک بیماری محسوب نمی­شود بلکه یک نشانه از وجود بیماری هایی در بدن انسان است.

بالا رفتن سن، کم شنوایی یا آسیب به گوش، از جمله مواردی هستند که باعث می­شوند فرد صداهای ناخوشایندی را احساس کند. به احساس زنگ زدن یا زمزمه در گوش، صدای گوش یا وزوزگوش گفته می­شود. ما در این مقاله به علل ایجاد این اختلال و همچنین درمان صدای گوش می­پردازیم. در صورتی که شما یا عزیزانتان از وزوزگوش رنج می­برید، می­توانید با مطالعه ادامه مطالب از این موضوع آگاه شده و فرایند درمان را به سرعت شروع کنید.

صدای گوش یا همان وزوزگوش چیست؟

Tinnitus یا وزوزگوش که به آن صدای گوش نیز گفته می­شود، نوعی اختلال است که فرد در گوش خود احساس می­کند در یک یا هردو گوش خود، صداهای ناخوشایندی مانند زنگ، سوت، غرش، زمزمه، کلیک و... را می­شنود.

وزوزگوش می­تواند بسیار آزاردهنده باشد اما چندان مشکل ساز نیست. این اختلال اغلب نشان دهنده بیماری ها و آسیب های دیگر است که بروز پیدا می کند. با افزایش سن این اختلال شدیدتر می­شود. بسیاری از افراد به دنبال راهی برای درمان صدای گوش هستند. روش های درمانی مختلفی وجود دارند که این اختلال را بهبود می­بخشند. هنوز علت دقیقی برای صدای گوش مشخص نشده اما به گفته متخصصین کم شنوایی و آسیب به گوش می­توانند باعث ایجاد آن شوند.

صدای سر

برخی از افراد صداهای مزاحمی را در سر خود احساس می­کنند. علاوه بر سر، ممکن است این صداها در یک یا دو گوش نیز حس شوند. صداهای فوق یا به صورت پراکنده در نقاط مختلف سر شنیده شده و یا در یک نقطه به صورت متمرکز در پشت سر یا کنار گوش احساس می­شوند.

این امکان وجود دارد که برخی از افراد شنوایی خوبی داشته باشند و شنوایی آنها تنها به دلیل یک یا دو فرکانس آسیب دیده باشد. این گروه از افراد به سمعک احتیاج نداشته و تنها به ماسکر نیاز دارند. ماسکر دستگاه پوشاننده صدایی است که شنوایی شناس متناسب با شرایط شنوایی فرد آن را تنظیم می­کند. پس از تنظیم، صداهای مشخصی پخش می­شود که طبق آن صداهای مزاحم گوش پوشیده شده و مغز به صداهای منتشر شده از ماسکر، عادت می­کند.

کلینیک سمعک برتر

علائم صدای گوش

علامت اصلی این اختلال به این صورت است که هیچگونه صدای خارجی وجود ندارد اما فرد احساس می­کند که صدا می­شنود. این صداها در سر و گوش احساس شده و فرد را آزار می­دهند. شایان ذکر است که صدای گوش ارتباطی با مشکلات روانی ندارد و تنها نشان دهنده وجود بیماری یا مشکلی در قسمت شنوایی انسان است. صداهای مزاحم وزوزگوش شامل موارد زیر هستند:

  • زنگ
  • غرش
  • کلیک
  • سوت
  • زمزمه
  • ویبره
  • فشفش
  • وزوزحشره

صدای گوش ممکن است به صورت پیوسته احساس شود و شدت آن نیز متغیر است. مواقعی که میزان نویزهای محیطی کمتر هستند ممکن است وزوزگوش بیشتر آزاردهنده باشد. به طور مثال در هنگام شب که به خواب می­روید، سکوت محیطی بیشتر بوده و همین موضوع باعث می­شود بیشتر به وزوزگوش توجه کرده و صداهای مزاحم بیشتری را بشنوید.

همانطور که اشاره کردیم این صداها را فقط شما احساس می­کنید و کسی دیگری آن را نمی­شوند زیرا اصوات آن منشا خارجی ندارد. البته در برخی موارد نادر این صداها به طور منقطع شنیده می­شوند که به آنها وزوزگوش عینی گفته می­شود. دلیل این امر این است که منشا اصوات مزاحم به اختلالات عروق خونی یا اسپاسم ماهیچه های اطراف گوش بازمی­گردد. این مشکلات موجب می­شوند صدای گوش بروز پیدا کند و شدت آن نیز بسیار زیاد باشد. شاید این سوال را از خود بپرسید که چرا وزوزگوش دارید؟ علل و دلایل مختلفی می­توانند باعث ایجاد این مشکل شوند. در ادامه به علل ایجاد صدای گوش اشاره می­کنیم.

بهترین راه درمان صدای گوش کدام است؟

به این نکته توجه کنید که وزوزگوش یک علامت است و به خودی خود یک بیماری نیست. بنابراین راه درمانی ما باید برای از بین بردن بیماری موردنظر باشد نه صرفاً برطرف کردن علائم وزوزگوش. برای درمان راحت تر بهتر است منشاً ایجاد وزوزگوش را پیدا کرده و با استفاده از روش های موثر پزشکی، بیماری را درمان نموده تا این اختلال نیز از بین برود.

استفاده از سمعک و یا ترکیبی از سمعک و ماسکر موثر ترین راه برای درمان وزوزگوش است. اغلب استفاده کنندگان سمعک به کاهش قابل توجه وزوزگوش خود اشاره می­کنند. مشاوره درمانی نیز راه موثر دیگر است که با هدف کاهش استرس و حواس پرتی ناشی از وزوزگوش عمل می­کند. درست است که راه های درمانی بسیاری برای این منظور وجود دارند اما پیشگیری از بروز وزوزگوش یا همان صدای گوش، بهترین راه است.

علت صدای گوش از چیست؟

دلایل و علل مختلفی می­توانند باعث شوند که صدای گوش بروز پیدا کند، اما در کل شایع ترین علل ایجاد وزوزگوش عبارتند از:

  • افزایش سن
  • افت شنوایی یا همان کم شنوایی
  • در طولانی مدت در معرض سروصداهای بلند بودن
  • آسیب به سر و گوش یا وارد شدن ضربه به این نواحی
  • عوارض جانبی برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها، ضدافسردگی ها، درمان سرطان و...
  • برخی بیماری های گوش مانند منییر، اتواسکلروز و غیره
  • وجود تومور در ناحیه شنوایی
  • بیماری های قلبی عروقی
  • بیماری ام اس و صرع
  • افزایش و ترشح بیش از حد جرم گوش و در نتیجه گرفتگی گوش
  • بیماری فشارخون
  • مشکلات تیروئید
  • وجود تومور های مغزی
  • پارگی پرده گوش
  • وجود مشکل در ترشح هورمون ها

راه درمان صدای گوش (وزوزگوش)

به طور کلی صدای گوش نشان دهنده وجود بیماری در فرد است؛ در نتیجه می­توان با تشخیص به موقع بیماری را درمان کرد. با بهبودی بیمار میزان صدای گوش نیز کاهش پیدا می­کند و درمان صدای گوش نیز با موفقیت حاصل می­شود. روش های مختلفی برای این اختلال وجود دارند که میزان صدای های مزاحم گوش را تا حد زیادی کاهش می­دهند.

روش درمانی ثابت شده و قطعی برای درمان صدای گوش مزمن وجود ندارد اما ابزارهای موثری در این راه به کار گرفته می­شوند که این اختلال را تا میزان زیادی تسکین می­دهند. هدف از تمامی روش های درمان صدای گوش این است که بیمار کمتر این اصوات را درک کند و زندگی راحت تری داشته باشد.

راه های پیشگیری و به حداقل رساندن علائم وزوزگوش

در ادامه چندین راه به شما معرفی می­کنیم که بیماران می­توانند برای پیشگیری یا به حداقل رساندن علائم وزوزگوش از آن استفاده کنند:

  • قرار گرفتن در معرض صدای بلند را کاهش دهید.
  • فشار خون خود را کنترل کنید.
  • مصرف نمک را کاهش دهید.
  • از مصرف محرک هایی مانند کافئین و نیکوتین خودداری کنید.
  • با استراحت و خواب شبانه به موقع و کافی خستگی خود را کاهش دهید.
  • ورزش روزانه را فراموش نکنید.

از موقعیت های استرس زا بپرهیزید و استرس خود را مدیریت کنید.

صدای گوش یا همان وزوزگوش چیست؟

روش های درمان صدای گوش

سلامت کلی بیمار

یکی از مواردی که برای درمان صدای گوش بسیار مورد توجه قرار می­گیرد این است که سلامت عمومی بیمار در حد مطلوبی باشد. بیمار می­تواند با تغییر سبک زندگی خود و حضور در فعالیت های اجتماعی مختلف، گام مهمی در بهبود وزوزگوش خود بردارد. استرس بیش از حد نیز می­تواند باعث بروز صدای گوش شود. با دوری از موقعیت های استرس زا و انجام فعالیت هایی که باعث کاهش استرس می­شوند می­توان از ابتلا به این اختلال جلوگیری نمود. ورزش و مدیتیشن، رژیم غذایی، معاشرت با دیگران و مسافرت از جمله فعالیت هایی هستند که می­توانید  برای کاهش استرس خود از آنها کمک بگیرید.

رژیم غذایی

رژیم غذایی مفید و سالم می­تواند علاوه بر بهبود عملکرد ارگان های بدن، از ابتلا به بیماری های مختلف پیشگیری نماید. بیمار می­توان با داشتن یک رژیم غذایی سالم، از شدت صدای گوش خود بکاهد و زندگی و خواب راحت تری داشته باشد و بتواند بهتر در کارهای روزمره خود تمرکز کند. یکی از علل ایجاد وزوزگوش، بیماری فشار خون است. یک رژیم غذایی سالم می­تواند فشارخون و وزن را کاهش دهد و جریان خون را به حد مناسب خود برساند. با رفع فشارخون بالا، درمان صدای گوش نیز به بهترین نحو صورت می­گیرد.

صدا درمانی

صدا درمانی که به آن صوت درمانی نیز گفته می­شود، راه دیگری است که می­توان صدای گوش را تسکین داد. صوت درمانی اصطلاحی بسیار گسترده است اما به طور کلی به معنای استفاده از صدای خارجی برای تغییر درک مغز یا واکنش بیمار در مواجه با وزوزگوش است. شایان ذکر است که صدادرمانی نیز مانند سایر روش ها تنها در کاهش شدت صدای گوش موثر است و درمان قطعی برای این اختلال محسوب نمی­شود. حدود چهار مکانیسم کلی در صدا درمانی مورد استفاده قرار می­گیرند که عبارتند از:

  • پوشش: در این مکانیسم بیمار در معرض صداهای خارجی قرار می­گیرد. حجم صداهای خارجی بسیار زیاد بوده؛ به طوری که کامل وزوزگوش یا همان صداهای درونی گوش را می­پوشانند.
  • حواس پرتی: در این روش از صداهای خارجی برای حواس پرتی بیمار استفاده می­کنند تا کمتر به وزوزگوش توجه کند.
  • عادت پذیری: به مغز بیمار کمک می­کند تا دوباره طبقه بندی آگاهانه ای از صداها داشته باشد و اصوات مزاحم وزوزگوش را نادیده بگیرد و کم اهمیت جلوه کند.
  • تعدیل عصبی: بیش فعالی عصبی یکی از دلایل اصلی وزوزگوش است. در این مکانیسم از صدایی مخصوص استفاده می­شود تا بیش فعالی عصبی به حداقل برسد.

رفتار درمانی

صدای گوش می­تواند باعث اضطراب، عدم تمرکز و عصبانیت بیمارشود. بین تمامی این موارد یک رابطه دوطرفه با وزوزگوش است. با استفاده متد رفتار درمانی می­توان میزان ناراحتی های ذهنی را کاهش داد و تاثیر وزوزگوش بر زندگی را به حداقل رساند. با استفاده از این روش می­توان از تاثیر مستقیم عوامل عاطفی منفی بر وزوزگوش جلوگیری نمود و کیفیت کلی زندگی بیماران را بهبود بخشید.

منطق روش رفتار درمانی برای درمان صدای گوش این است که عواطف بیمار که مرتبط با وزوزگوش هستند را تغییر داد. به این صورت که بیمار را آگاه نمود که صداهای درونی گوش خود را نادیده بگیرد یا به یک کنترل مطلوب نسبت به صداهای مزاحم داشته باشد.

رفتار درمانی روشی موثر در درمان صدای گوش است که تمرکز و حواس بیمار را از توجه به صدای مزاحم درونی منحرف می­کند. بدین منظور الگوهای فکری را ابداع می­کند تا بیمار با وزوزگوش خود مقابله کند.

استفاده از ماسکر وزوزگوش

این امکان وجود دارد که برخی از افراد صداهای مزاحم را به صورت پراکنده یا متمرکز در سر، یک یا هر دوگوش خود احساس کنند. صدای سر ممکن است در پشت سر یا بغل گوش ها احساس شوند. برای درمان این مشکل از ماسکر وزوزگوش استفاده می­شود. این دستگاه توسط شنوایی شناس تنظیم شده و صداهای پوشاننده ای را منتشر می­کند. ماسکر صدای سر باعث می­شود، مغز بیمار صداهای مزاحم را نادیده گرفته به اصوات منتشر شده از دستگاه عادت کند.

استفاده از سمعک

معمولاً وزوزگوش همراه با کم شنوایی بروز پیدا می­کند. به همین دلیل با درمان کم شنوایی می­توان صدای گوش را نیز تا میزان زیادی تسکین داد. سمعک یک روش درمانی موثر برای درمان کم شنوایی و وزوزگوش است که به صورت همزمان این دو مشکل را برای شما رفع می­کند. با افزایش دریافت و درک اصوات خارجی می­توان صداهای داخلی وزوز گوش را تا میزان زیادی تسکین داد.

اغلب بیمارانی که از صدای گوش رنج می­برند، از افت شنوایی خود نیز شکایت دارند. این کم شنوایی ممکن است به دلیل وارد شدن آسیب و ضربه به گوش یا افزایش سن رخ داده باشد که معمولاً با وزوزگوش خود را نشان می­دهد. سمعک، حجم صدای خارجی را افزایش می­دهد و این میزان تا حدی است که می­تواند صدای وزوز را بپوشاند. همین موضوع باعث می­شود مغز بیشتر بر روی صداهای محیطی و خارجی تمرکز کند و در نتیجه درک وزوزگوش سخت تر می­شود.

امروزه سمعک های هوشمندی به بازار عرضه شده­اند که با داشتن مدارات کنترل وزوزگوش، این اختلال را تا میزان زیادی برای کاربران تسکین می­دهند. این مدارات ضد وزوزگوش با پخش اصواتی آرامش بخش مانند صدای موج دریا، اصوات مزاحم را می­پوشانند و باعث می­شوند بیمار در خواب یا در هنگام انجام فعالیت های روزمره خود آرامش خاصی داشته باشد.

درمان دارویی

در حال حاضر دارویی که مختص صدای گوش باشد و توسط FDA نیز تایید شده باشد، وجود ندارد. داروها شاید نتوانند وزوزگوش را به طور مستقیم درمان کنند اما در تسکین و کاهش علائم آن می­توانند موثر باشند. درمان دارویی به ندرت توسط پزشکان تجویز شوند زیرا ممکن است باعث عوارض جانبی نامطلوب شوند و یا با دیگر داروهای بیمار تداخل داشته باشند. با این حال برخی داروها می­توانند باعث تسکین علائم وزوزگوش شوند.

برای کنترل و مدیریت وزوزگوش عمدتاً از دارو های ضد افسردگی و ضد اضطراب استفاده می­شود. این داروها می­توانند با کاهش استرس، اضطراب و افسردگی ناشی از وزوزگوش، بار روانی این اختلال را کاهش دهند. توصیه می­شود قبل از مصرف هرگونه دارو برای درمان صدای گوش، حتماً با پزشک مربوطه مشورت کنید و از مصرف خودسرانه هرگونه دارو خودداری کنید.

درمان سوت کشیدن گوش

اختلال سوت کشیدن گوش در بخش داخلی رخ می­دهد و ممکن است برای افراد بسیار به وجود بیاید. سوت کشیدن گوش با آسیب یا از بین رفتن سلول های حسی در حلزون داخلی گوش پدیدار می­شود. علت این اختلال کاهش شنوایی، افزایش سن و صداهای بلند است. همین موضوع باعث می­شود بیمار صداهای مختلفی مانند سوت، زنگ، وزوز، کلیک و غیره را بشنود. 

راه های درمانی سوت کشیدن گوش عبارتند از:

  • صدادرمانی
  • رفتار درمانی
  • ابزارهای پوشاننده صدا
  • دارو درمانی
  • سمعک

بهترین درمان صدای گوش

استفاده از سمعک بهترین درمان صدای گوش یا همان وزوزگوش محسوب می­شود. دلیل این موضوع نبود عوارض جدی برای بیمار و همچنین موثر بودن آن است. در صورتی که علاوه بر کم شنوایی از وزوزگوش نیز رنج می­برید می­توانید با استفاده از یک سمعک مناسب، هر دو مشکل را به بهترین شیوه برطرف نمود.

درمان وزوزگوش با سمعک

برای برطرف کردن اختلال وزوزگوش بهتر است از سمعکی استفاده کنید که به مدارات کنترل و مدیریت وزوزگوش مجهز باشد. برای تاثیر بهتر، توصیه می­شود از دو سمعک برای هردو گوش خود استفاده کنید. برای خرید سمعک مخصوص وزوزگوش بهتر است به کلینیک ها و مراکز شنوایی معتبر مراجعه کرده و قبل از خرید سمعک، آزمایشات شنوایی انجام دهید. سپس با مشورت با شنوایی شناس سمعک مناسب خود را تهیه کنید.

آیا داروی مناسب برای وزوزگوش وجود دارد؟

هیچ دارویی وجود ندارد که بر روی تمامی بیماران وزوزگوش موثر باشد. ممکن است برخی از داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب موجود برای بیماران وزوزگوش مفید و موثر باشند اما باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

آیا موزیک درمانی روش موثری برای بهبود اختلال وزوزگوش است؟

بسیاری از بیماران عقیده دارند که موسیقی، به ویژه قطعات کلاسیک که دارای تغییرات گسترده ای در بلندی صدا (دامنه) نیستند، می­توانند تسکین دهنده سیستم لیمبیک باشند. سیستم لیمبیک پردازنده عاطفی مغز است که با واکنش بیمار به وزوز در ارتباط است.

جمع بندی

صدای گوش اختلالی ناخوشایند است که بسیاری از افراد بزرگسال را درگیر خود می­کند. برای درمان صدای گوش راه های بسیاری ارائه شده است که یکی از موثرترین آنها استفاده از سمعک است. برای تهیه سمعک مناسب وزوزگوش بهتر است به کلینیک های باسابقه و معتبر مراجعه کنید. کلینیک سمعک برتر، نمایندگی فروش انواع سمعک برند های معتبر دنیا با 24 سال سابقه، یکی از معتبرترین مراکز شنوایی تهران است. آزمایشات شنوایی، تجویز سمعک، تعمیر و تنظیم انواع سمعک و مشاوره درمانی، تنها بخشی از خدمات این کلینیک معتبر است. برای دریافت نوبت و یا هرگونه اطلاعات بیشتر با کارشناسان کلینیک سمعک برتر تماس بگیرید.

کلینیک سمعک برتر

سوالات متداول در مورد درمان صدای گوش

  • چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به صدای گوش هستند؟

صدای گوش یا همان وزوزگوش می­تواند در هر شخصی بروز پیدا کند اما در برخی افراد به میزان بالاتری رخ می­دهد. افراد سالمند، افراد سیگاری، بیماران قلبی عروقی و اشخاصی که محیط کسب و کار بسیار پرسروصدایی دارند به میزان بیشتری به صدای گوش مبتلا می­شوند.

 

  • بهترین راه درمان صدای گوش کدام است؟

استفاده از سمعک، روش رایج درمان صدای گوش است که کمترین عوارض و بیشترین تاثیر مفید را دارد.

 

منبع: www.ucsfhealth.org

سمعک برتر آماده ارائه خدمات شنوایی سنجی به شما همراهان گرامیست.

. آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم...
Close and go back to page
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد مدیریت سمعک برتر محفوظ می‌باشد.
طراحی وب
همین الان تماس بگیرید