خیابان شریعتی بالاتر از ظفر، بالاتر از مترو شریعتی، روبروی بیمارستان ایرانمهر، انتهای کوچه مرشدی، پلاک ۱۷ واحد ۱

021-22909216

شنوایی سنجی در قیطریه

شنوایی سنجی در قیطریه

با اینکه یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز کم شنوایی، افزایش سن تلقی می‌شود، اما این مورد تنها عامل کم شنوایی و اختلال شنیداری نیست و ممکن است این بیماری برای هرکسی ایجاد شود. به طور کلی حدود 25% افراد بالای 50 سال و نیمی از افراد بالای 80 سال، کم شنوایی را تجربه می‌کنند.

یکی از روش‌های شناسایی و پیشگیری از بروز کم شنوایی، انجام تست‌های شنوایی سنجی است. اگر ساکن محدوده قیطریه هستید یا محل کارتان نزدیک به این محدوده است، حتما مراجعه به کلینیک سمعک برتر که شنوایی سنجی در قیطریه می باشد، برای شما در اولویت است. از همین رو در این مقاله به معرفی کلینیک سمعک برتر که بهترین مرکز شنوایی سنجی قیطریه است، پرداخته شده است، با ما در ادامه همراه باشید.

کلینیک سمعک برتر

شنوایی سنجی

معاینه و انجام تست شنوایی سنجی در واقع عملکرد شنوایی شما در شرایط مختلف را بررسی می‌کند. در این آزمون شدت و لحن صدا، مشکلات تعادلی و عملکرد گوش داخلی را به طور کامل بررسی می‌کند. توجه داشته باشید که شنوایی سنجی باید توسط یک ادیولوژیست انجام شود.

شنوایی سنجی با هدف تعیین میزان شنوایی فرد انجام می‌شود. اصولا آزمایش شنوایی سنجی در شرایطی که فرد احساس کم شنوایی می‌کند و یا در چکاپ‌های سالیانه سلامتی به منظور غربالگری انجام می‌پذیرد.

علل شایع کم شنوایی چه هستند؟

با اینکه ممکن است برخی افراد علت کم شنوایی را بالا رفتن سن بشناسند، اما باید بدانید که این بیماری ممکن است در هر سنی اتفاق بیافتد. در ادامه برخی از شایع‌ترین عوامل بروز کم شنوایی ذکر خواهد شد:

  • کم شنوایی از بدو تولد
  • کم شنوایی ناشی از عفونت گوش
  • بیماری‌های ارثی مانند اتواسکلروز
  • بیماری‌های گوش داخلی مانند خود ایمنی یا منیر
  • قرار گرفتن در معرض صداهای بلند برای مدت طولانی
  • آسیب یا پارگی پرده گوش

به طور کلی اگر بخواهیم یک تعریف کلی در مورد کم شنوایی ارائه کنیم، کم شنوایی زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های مویی درون حلزون گوش به درستی عمل نمی‌کنند و از حساسیت کافی برخوردار نیستند. همچنین کم شنوایی می‌تواند در اثر آسیب به عصب‌های انتقال دهنده اطلاعات صوتی به مغز، یا آسیب به بخشی از مغز که این اطلاعات را پردازش می‌کند، رخ بدهد.

خدمات قابل ارائه در مرکز شنوایی سنجی

یکی از سوالات اصلی که در مورد شنوایی سنجی پرسیده می‌شود، این است که شنوایی سنجی چگونه و در چند مرحله انجام می‌شود. همانطور که پیش از این اشاره شد، شنوایی سنجی مجموعه‌ای از تست‌ها و آزمایش‌هاست که میزان آسیب دیدگی به اعضای داخلی گوش را در سطوح مختلف بررسی و طبقه بندی می‌کند.

تست تن خالص، به بررسی آرام‌ترین صداهایی که می‌توانید در سطوح مختلف بشنوید، می‌پردازد. در این آزمایش از طریق یک هدفون برای شناسایی صدا با فرکانس‌های مختلف استفاده می‌شود. ادیولوژیست در این آزمایش صداهای مختلفی را در فواصل زمانی متفاوت پخش می‌کند تا محدوده شنوایی گوش شما را تعیین کند. در این آزمایش از شما می‌خواهند تا پس از شنیدن صدا دست خود را بالا ببرید و یا دکمه مورد نظر را فشار دهید.

یکی دیگر از تست‌های مرسوم در شنوایی سنجی، تشخیص و تکرار گفتار از نویز پس زمینه است. تشخیص این کلمات می‌تواند به طور مستقیم در تشخیص کم شنوایی موثر باشد.

آزمایش دیگری که می‌تواند به طور موثر در شناخت میزان کم شنوایی موثر باشد، استفاده از دستگاهی برای تعیین میزان ارتعاشاتی است که به گوش می‌رسد. این وسیله میزان صدای ارتعاش یافته را بررسی می‌کند.

کلیه آزمایشات مرتبط با شنوایی سنجی در مرکز شنوایی سنجی سمعک برتر قابل انجام است. شما می‌توانید برای انجام تمامی این تست‌ها به کلینیک این مجموعه واقع در محدوده قیطریه مراجعه نمایید.  

کلینیک شنوایی سنجی در قیطریه تهران

یکی از موضوعاتی که می‌تواند روند شنوایی سنجی را در فرد کم شنوا به تاخیر بیاندازد، اطلاع نداشتن در مورد روند شنوایی سنجی است. اغلب افراد تصور می‌کنند انجام تست شنوایی سنجی تنها یک قدم با استفاده از سمعک فاصله دارد و به طور حتم به استفاده از آن منجر می‌شود. در صورتی که آزمایش شنوایی سنجی در چندین مرحله انجام شده و نتایج آن به دقت توسط ادیولوژیست بررسی می‌شود.

در این تست بسته به میزان شنوایی و تشخیص نهایی پزشک، در مورد اقدامات پیشگیرانه‌ای که باید انجام دهید، توضیح داده خواهد شد. به طور مثال: استفاده از گوش گیر در مکان‌هایی که صدای بلند وجود دارد؛ در برخی موارد که روش‌های درمانی باعث برگشت شنوایی نمی‌شود استفاده از سمعک پیشنهاد می‌شود.

شنوایی سنجی در قیطریه

خدمات قابل ارائه در کلینیک شنوایی سنجی سمعک در قیطریه

کلینیک شنوایی سنجی سمعک برتر در قیطریه، یکی از بهترین مراکز درمانی جهت ارائه خدمات شنوایی سنجی به شمار می‌رود که خدمات متعددی از جمله شنوایی سنجی در منزل و شنوایی سنجی نوزاد را ارائه می‌کند.

شنوایی سنجی در افراد بزرگسال و نوزاد، به دلیل عدم توانایی گفتار در نوزادان متفاوت است و در ادامه به معرفی انجام فرایند شنوایی سنجی در سنین مختلف پرداخته خواهد شد.

شنوایی سنجی در نوزادان و کودکان به شیوه‌ای متفاوت‌تر و متمایزتر از بزرگسالان انجام می‌شود. چرا که از تست متفاوتی جهت تشخیص استفاده می‌شود. در شنوایی سنجی نوزادان و کودکانی که توانایی گفتار ندارند، تست ABR  مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این تست با متصل کردن 3 الکترود بر روی نواحی پیشانی، ابرو و پشت گوش، امواج مغزی دریافت شده توسط کودک بررسی می‌شود.

  • شنوایی سنجی بزرگسالان

شنوایی سنجی بزرگسالان با روش‌های معمول مانند معاینه گوش خارجی با اتوسکوپ شروع شده و در صورت نیاز به بررسی بیشتر و یا تشخیص سخت این موضوع، از تست‌های دیگر مانند تن خالص و تست گفتار استفاده می‌شود.

مراحل ادیولوژی در مرکز شنوایی سنجی در قیطریه

همانطور که اشاره شد، انجام تست‌های مربوط در مرکز شنوایی سنجی قیطریه به منظور ارزیابی میزان شنوایی یا آسیب‌های وارده به گوش است و توسط ادیولوژیست انجام می‌شود. زمان تقریبی برای انجام شنوایی سنجی بین 45 دقیقه تا 1 ساعت است و نیاز به صرف زمان زیادی ندارد.

شنوایی سنجی در 6 مرحله انجام می‌شود که در ادامه به اختصار به معرفی و تشریح هرکدام از آن‌ها پرداخته خواهد شد.

  • مرحله 1: سابقه شنیداری

در اولین مرحله از شنوایی سنجی در قیطریه، سوالاتی از شما در مورد وضعیت شنوایی پرسیده می‌شود تا ادیولوژیست اطلاعات ابتدایی در مورد وضعیت شنوایی بدست آورد. توصیه می‌شود در صورتی که مشکل کم شنوایی در اقوام درجه یک خود دارید، حتما این موضوع را به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

  • مرحله 2: معاینه بصری گوش خارجی (اتوسکوپی)

در مرحله دوم، مجرای خارجی و پرده گوش با دستگاهی به نام اتوسکوپ بررسی شده تا ادیولوژیست مطمئن شود عواملی مانند جرم گوش مانع از ادامه روند تست شنوایی سنجی نمی‌شود.

  • مرحله 3: بررسی گوش میانی

در این مرحله از آزمایش که با نام آزمون امپدانس ادیومتری هم شناخته می‌شود، عملکرد گوش میانی بر اساس حرکت پرده گوش بررسی و اندازه گیری می‌شود.

  • مرحله 4: تشخیص صدا

یکی از مرسوم‌ترین و شناخته‌ترین مراحل تست شنوایی سنجی، قرار گرفتن در یک اتاق با عایق صوتی است. در این مرحله با پخش صداهای آرام، میزان صدای درک شده توسط فرد کم شنوا بررسی می‌شود.

  • مرحله 5: تشخیص کلمات

در مرحله نهایی از تست شنوایی سنجی، ادیولوژیست از شما می‌خواهد تا به کلماتی که در هدفون پخش می‌شود گوش داده و آن‌ها را تکرار کنید. هدف از انجام این آزمایش بررسی و توانایی درک کلمات هم آواست.

  • مرحله 6: بررسی نتیجه و توصیه پزشکی

پس از اینکه کلیه مراحل آزمایش انجام شد، پزشک ادیولوژیست نتیجه تست را برای شما توضیح داده و در صورت مرتبط بودن به عوامل کم شنوایی که در اولین مرحله گزارش داده اید، به شما اطلاع خواهد داد. همچنین در این مرحله بر اساس نتایج بدست آمده از این آزمایش، روش‌های مختلف جهت پیشگیری از تشدید کم شنوایی به شما پیشنهاد می‌شود و یا در صورت ابتلا به کم شنوایی غیرقابل بازگشت، به استفاده از سمعک دعوت خواهید شد. 

کلینیک سمعک برتر

بهترین مرکز شنوایی سنجی در تهران

اگر ساکن تهران هستید، بدون شک یکی از دغدغه‌های اصلی شما به عنوان همراه بیمار و یا فرد کم شنوا، مراجعه به بهترین مرکز شنوایی سنجی در تهران است. با اینکه مراکز و کلینیک‌های متعددی در تهران وجود دارد، اما کیفیت خدمات ارائه شده در مرکز شنوایی سنجی از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند در تشخیص پزشک معالج موثر باشد.

کلینیک سمعک برتر به عنوان یکی از بهترین مراکز شنوایی سنجی در قیطریه است که خدمات متعددی از جمله شنوایی سنجی در منزل، شنوایی سنجی نوزادان و همچنین خدمات قالب‌گیری و خرید سمعک ارائه می‌کند. شما می‌توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر و یا دریافت هرکدام از این خدمات با کارشناسان این مجموعه به شماره تلفن 02122909216 تماس حاصل فرمایید.

 

سوالات متداول

+ آیا شنوایی سنجی سلامتی گوش را تهدید می‌کند؟

  • یکی از نگرانی‌های اصلی به خصوص در افراد میانسال و مسن، ترس از آسیب دیدن اجزای داخلی گوش به واسطه شنوایی سنجی است. شنوایی سنجی یا ادیومتری یک روش غیرتهاجمی بوده و به هیچ عنوان سلامت شنوایی و گوش را تهدید نمی‌کند. بنابراین می‌توان از این موضوع اطمینان داشت که شنوایی سنجی هیچ خطری ندارد.

+ جهت آماده شدن برای شنوایی سنجی، چه کارهایی انجام دهیم؟

  • اگر برای اولین بار می‌خواهید به مراکز شنوایی سنجی مراجعه کنید، نگران نباشید. چرا که نیازی به انجام هیچ کاری برای آمادگی شنوایی سنجی نیست و توصیه می‌شود هرچه سریع‌تر به پزشک و کلینیک مراجعه کنید.

سمعک برتر آماده ارائه خدمات شنوایی سنجی به شما همراهان گرامیست.

. آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم...
Close and go back to page
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد مدیریت سمعک برتر محفوظ می‌باشد.
طراحی وب
همین الان تماس بگیرید