خیابان شریعتی بالاتر از ظفر، بالاتر از مترو شریعتی، روبروی بیمارستان ایرانمهر، انتهای کوچه مرشدی، پلاک ۱۷ واحد ۱

021-22909216

شنوایی سنجی در میرداماد

شنوایی سنجی در میرداماد

داشتن حس شنوایی در کنار سایر حواس برای داشتن یک زندگی عادی یک ضرورت است. بدون وجود حس شنوایی و یا کاهش آن، زندگی برای فرد دچار مشکل شده و قادر نخواهد بود ارتباط درستی با محیط پیرامون خود برقرار کند. به همین دلیل اگر فرد احساس کند که شنوایی‌اش دچار مشکل و افت شده است، باید به یک مرکز معتبر شنوایی سنجی مراجعه کند.

در آن جا متخصص شنوایی سنجی با انجام تست‌های مختلف، میزان کم شنوایی وی را اندازه‌گیری می‌کند. در شهر تهران کلینیک‌ها و مراکز بسیار متعدد شنوایی سنجی وجود دارد که هر یک از نظر کیفیت کار و قیمت با هم تفاوت‌های زیادی دارند. در این مقاله قصد داریم تا به موضوع شنوایی سنجی در میرداماد و موضوعات مرتبط با آن بپردازیم.

شنوایی سنجی چیست؟

شنوایی سنجی یا ادیومتری شامل تست‌های مختلفی است که میزان عملکرد حس شنوایی را در انسان مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در طی انجام این تست‌ها توانایی فرد در دریافت صداها، فرکانس‌ها و تپش‌های مختلف مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد. به گونه‌ای که از فرد خواسته می‌شود به محض شنیدن صداها آن را اعلام کند. معمولا تست‌ها به نحوی انجام می‌شود که صداهای با شدت بالا در ابتدا برای فرد ارسال می‌شود و به تدریج شدت آن کاهش می‌یابد. تا زمانی که فرد دیگر قادر به شنیدن صداهای ارسالی نباشد. در این حالت با توجه به میزان صداهایی که فرد شنیده و آن صداهایی که نشنیده است، کم شنوایی وی اندازه گرفته می شود.

علل کاهش شنوایی

کم شنوایی می تواند در اثر عللی اتفاق بیفتد که در ادامه به آن ها اشاره شده است:

  • صدمه یا ضربه دیدن گوش ها
  • عفونت گوش میانی
  • نقایص و بیماری های ارثی از قبیل اتواسکلروز که در این بیماری استخوان های کوچک درون گوش میانی به شکل غیر طبیعی رشد می کنند و باعث اختلال در عملکرد درست گوش می شود.
  • بیماری هایی که گوش داخلی را درگیر می کند. از جمله بیماری منییر یا خود ایمنی که عملکرد گوش داخلی را مختل می کند.
  • پاره شدن پرده گوش
  • افزایش سن و سالخوردگی
  • ویروس هایی که باعث بیماری های گوش می شود.
  • قرار گرفتن در محیط های پرسرو صدا و صداهای بلند که باعث آسیب دیدن سیستم شنوایی می شود.
  • مصرف برخی داروها همانند اتوتوکسیک که باعث آسیب دیدن شنوایی می شود.
  • بیماری های دیگر از قبیل دیابت، سکته، مننژیت، تب بالا و .....
  • وجود توموترهای آکوستیک
  • علل دیگر از جمله سیگار کشیدن، چاقی، فشار خون بالا و .....

انواع کم شنوایی

به طور کلی کم شنوایی شامل چهار نوع می شود که ممکن است افراد مختلف بنا به عللی به آن ها دچار شوند. این چهار نوع کم شنوایی شامل موارد زیر می شود:

  • کم شنوایی حسی – عصبی: در صورتی که به گوش داخلی آسیبی برسد، این نوع کم شنوایی بروز پیدا می کند. در حالت عادی، فرکانس های صوتی از طریق مجرای گوش بیرونی و میانی به طور طبیعی منتقل می شود. حال اگر گوش داخلی آسیب ببینید دیگر نمی تواند امواج صوتی که از دو گوش خارجی و میانی انتقال می یابد را دریافت کند یا این نمی تواند این فرکانس ها را به مغز ارسال کند. معمولا این کم شنوایی در هر دو گوش رخ می دهد. عللی از جمله مصرف داروهای اکوستیک، عفونت های مزمن، بیماری ها، شنیدن صداهای بسیار بلند، آسیب ها و صدمات به گوش در هنگام تولد یا در دوران سالخوردگی می تواند باعث بروز این نوع کم شنوایی شود.
  • کم شنوایی انتقالی: این نوع کم شنوایی وقتی ایجاد می شود که به گوش خارجی یا گوش میانی آسیب وارد شود. در صورت بروز این نوع کم شنوایی، به علت آن که گوش میانی یا گوش خارجی دچار آسیب شده است، انتقال صوت با اختلال مواجه می شود. به دلیل انتقال ناکافی صداها به گوش داخلی، انرژی صوتی هم به طور ضعیف و آهسته به گوش داخلی می رسد. این نوع کم شنوایی ممکن است در اثر عللی از جمله پارگی پرده صماخ، تجمع مایع در گوش میانی، آسیب دیدن استخوانچه های گوش میانی، تجمع زیاد جرم گوش یا وجود جسم خارجی در داخل کانال گوش خارجی اتفاق بیفتد.
  • کم شنوایی مرکزی: این نوع کم شنوایی در اثر آسیب دیدن سیستم شنوایی مرکزی یا عصب شنوایی رخ می دهد. در این حالت، فرکانس های صوتی به طور طبیعی در مجاری مختلف گوش منتقل می شود، اما به علت آن که عصب شنوایی آسیب دیده است، نمی تواند پالس های الکتریکی را به مغز ارسال کند. یا این که نقاط یا مراکز شنوایی در مغز ممکن است قادر به دریافت کامل فرکانس های صوتی نباشد.
  • کم شنوایی آمیخته: این نوع کم شنوایی ممکن است در اثر آسیب دیدن هر سه گوش خارجی، میانی و داخلی اتفاق بیفتد. در اثر آسیب به این سه گوش هم فرکانس های صوتی به میزان کافی به گوش داخلی نمی رسد و هم این که وقتی این امواج ناکافی به گوش داخلی می رسند، گوش داخلی نمی تواند آن ها را به مغز ارسال کند. در واقع کم شنوایی آمیخته، هر دو نوع کم شنوایی حسی عصبی و انتقالی را شامل می شود و به نوعی ترکیبی از هر دو نوع کم شنوایی است.

انواع تست های شنوایی سنجی

به طور کلی تست های شنوایی سنجی در میرداماد که در کلینیک سمعک برتر انجام می شود، شامل چهار نوع است که در ادامه مختصرا به آن ها اشاره شده است:

ادیومتری راه هوایی: در این تست هدفون هایی را روی گوش های بیمار قرار می دهند. به هر گوش به صورت جداگانه صداهایی ارسال می شود و بیمار باید پس از شنیدن صدا با فشردن دکمه پاسخ دهد. شدت صداها با واحد دسی بل سنجش می شود. شنوایی عادی یا نرمال در محدوده فرکانس های 250 تا 8000 هزار هرتز، حدود 25 دسی بل است. چنانچه از این مقدار بیشتر باشد، شنوایی فرد دچار اختلال است.

ادیومتری تون خالص: در این روش، متخصص شنوایی سنجی به اندازه گیری میزان توانایی فرد در شنیدن صداها با فرکانس ها و شدت های مختلف می پردازد. فرکانس های این تست شنوایی سنجی هم در محدوده 250 تا 8000 هرتز را شامل می شود. این آزمون می تواند به طور جداگانه مشخص کند که میزان شنوایی فرد و افت آن چه میزان است.

ادیومتری گفتاری: این تست از جمله آزمون های پرکاربرد شنوایی سنجی است که با تست تون خالص مکمل یکدیگر هستند. در این تست از محرک های کلامی استفاده می شود و قدرت درک و تمایز کلام در فرد مشخص می شود. این تست اهمیت خاصی در تنظیم سمعک و نیز برخی از اختلالات و آسیب های گوش دارد. با این آزمون می توان به بررسی دو مجرای شنوایی محیطی و مرکزی پرداخت.

ادیومتری راه استخوانی: برای انجام این تست دستگاه ویبراتوری را روی استخوان ماستویید و در قسمت پشت گوش قرار می دهند. این دستگاه تا جای ممکن باید در نزدیکی لاله گوش کار گزاشته شود ولی نباید هیچ گونه برخوردی با آن داشته باشد. در این آزمون هم صداهای در محدوده فرکانس 500 تا 4000 هرتز به گوش های بیمار ارسال می شود و باید پس از شنیدن این صداها دکمه را بزند.

نتایج تست های شنوایی سنجی

پس از انجام تست های شنوایی سنجی، نتایج آن در پنج محدوده شنوایی نشان داده می شود. به طوری که از شنوایی طبیعی تا کم شنوایی عمیق را شامل می شود. با توجه به فرکانس های صدایی که به گوش های فرد ارسال می شود و او قادر به شنیدن آن هاست، میزان شنوایی او تشخیص داده می شود. نتایج ادیومتری که شامل پنج دسته یا محدوده بوده در زیر بیان شده است:

  • نرمال یا طبیعی: محدوده آن کم تر از 25 دسی بل را شامل می شود.
  • خفیف: این نوع کم شنوایی در محدوده 25 تا 40 دسی بل اندازه گرفته می شود.
  • متوسط: محدوده این کم شنوایی چیزی در حدود 41 تا 65 دسی بل را شامل می شود.
  • شدید: محدوده آن بین 66 تا 90 دسی بل است.
  • عمیق: در صورتی که نتایج تست شنوایی سنجی بالاتر از 90 دسی بل باشد، کم شنوایی از نوع عمیق است.

کلینیک سمعک برتر، ارائه دهنده انواع خدمات شنوایی سنجی در میرداماد

حال که با موضوع شنوایی سنجی و تست‌های آن آشنا شدید، در این قسمت قصد داریم تا با خدمات کلینیک سمعک برتر شما را آشنا کنیم. کلینیک سمعک برتر یکی از مراکز معتبر و مهمی است که در شهر تهران واقع شده است و انواع خدمات شنوایی سنجی را برای افراد مبتلا به کم شنوایی ارائه می‌دهد. این مرکز مدرن و مجهز خدمات متنوع  خود را به تمامی نقاط شهر تهران گسترش داده است. به این منظور برای انجام شنوایی سنجی در میرداماد، کلینیک سمعک برتر یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. زیرا هم به لحاظ نزدیکی به این منطقه و هم این که خدمات باکیفیت خود را با دستگاه‌های مجهز و مدرن انجام می‌دهد که از این نظر در میان کلینیک‌های رقیب، از جایگاه خاصی برخوردار است.

کلینیک سمعک برتر از یک فضای کاملا مجهز و مدرن برخوردار است که در آن پزشکان و ادیولوژیست‌های ماهر و مجرب به ارائه خدمات شنوایی سنجی از جمله انجام تست‌های مربوط به آن می ‌پردازند. این کلینیک در طول سال‌های فعالیت خود همواره با تمام توان کوشیده است تا با ارائه خدمات مطلوب و باکیفیت که از نظر هزینه هم مقرون به صرفه باشد، زمینه رضایتمندی حداکثری بیماران را فراهم کند. در این مرکز انواع مشاوره‌ها، تست‌های شنوایی سنجی و نیز ارائه وسایل کمک شنوایی از جمله سمعک‌های جدید و باکیفیت زیر نظر متخصصین انجام می‌شود.

با توجه به موارد گفته شده، در صورتی که در منطقه میرداماد تهران ساکن هستید و به دنبال یک مرکز شنوایی سنجی معتبر هستید، انتخاب کلینیک سمعک برتر، انتخابی کاملا هوشمندانه و منطقی است. با مراجعه به این کلینیک و دریافت خدمات آن، هیچ گاه از انتخاب خود پشیمان نخواهید شد.

سمعک برتر آماده ارائه خدمات شنوایی سنجی به شما همراهان گرامیست.

. آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم...
Close and go back to page
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد مدیریت سمعک برتر محفوظ می‌باشد.
طراحی وب
همین الان تماس بگیرید