خیابان شریعتی بالاتر از ظفر، بالاتر از مترو شریعتی، روبروی بیمارستان ایرانمهر، انتهای کوچه مرشدی، پلاک ۱۷ واحد ۱

021-22909216

شنوایی سنجی در قلهک

شنوایی سنجی در قلهک

شنوایی سنجی نوعی ارزیابی قدرت شنوایی است که آزمایشات و تست های زیادی را در بر می­گیرد. شنوایی سنجی شامل مراحل مختلفی است که عبارتند از:

  • آزمایش های انتقال مکانیکی صدا که عملکرد گوش میانی را می­ سنجد.
  • انتقال صدای عصبی که شامل ارزیابی عملکرد حلزون است
  • توانایی تشخیص گفتار که مربوط به پردازش مرکزی است

تمامی تست های فوق توسط دستگاه های شنوایی سنجی صورت می­گیرد. این دستگاه ها میزان شنوایی بیمار را اندازه گیری کرده و در نمودارهای مشخصی ثبت می­کنند. در صورتی که قصد دارید جهت شنوایی سنجی در قلهک به کلینیک های شنوایی مراجعه کنید، مطالعه ادامه مطالب می­تواند در این زمینه بسیار به شما کمک کند.

کلینیک شنوایی سنجی سمعک قلهک

برای انجام شنوایی سنجی در قلهک لازم است به کلینیک ها و مراکز شنوایی باسابقه و معتبر مانند کلینیک سمعک برتر مراجعه کنید. با یک انتخاب درست می­توانید بهترین سمعک را تهیه کنید که بهترین عملکرد را برای شما فراهم کند. قبل از خرید سمعک بهتر است به کلینیک سمعک برتر جهت انجام شنوایی سنجی در قلهک مراجعه کنید تا درجه و نوع کم شنوایی شما تشخیص داده شود. همچنین تنظیم سمعک و مشاوره جهت استفاده بهتر و نگه داری از سمعک نیز در مراحل بعدی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سمعک شنوایی قلهک

پس از انجام شنوایی سنجی در قلهک، شنوایی شناس نتایج تست را بررسی کرده و با توجه به آنها و سبک و شرایط زندگی فرد، سمعک مناسب را برای بیمار تجویز می­کند.

کلینیک سمعک برتر

مرکز شنوایی سنجی قلهک

کلینیک های بسیاری در تهران خدمات شنوایی ارائه می­کنند که از لحاظ کیفیت متفاوت اند. کلینیک سمعک برتر یکی از بهترین مراکز شنوایی در تهران است که با 24 سال سابقه فعالیت حرفه ای، خدمات شنوایی باکیفیتی را به مراجعین ارائه می­کند.

مرکز شنوایی سنجی قلهک شریعتی

کلینیک سمعک برتر نمایندگی فروش انواع سمعک برند های معتبر در تهران می­باشد. جهت انجام شنوایی سنجی در قلهک و خرید سمعک در مدل های پشت گوشی، داخل گوشی و نامرئی می­توانید به این کلینیک مراجعه کنید. علاوه بر این موارد، تنظیم سمعک با جدیدترین دستگاه، تعمیر انواع سمعک و ارائه مشاوره درمانی از دیگر خدمات کلینیک سمعک برتر است. برای دریافت نوبت و یا هرگونه اطلاعات بیشتر، می­توانید با کارشناسان کلینیک تماس بگیرید. کارشناسان کلینیک سمعک برتر پاسخگوی تمامی سوالات شما بوده و هماهنگی های لازم را جهت مراجعه حضوری با شما انجام خواهند داد.

کلینیک شنوایی سنجی قلهک

جهت شنوایی سنجی در قلهک کافی است به مراکز و کلینیک های معتبر مراجعه کنید. شنوایی سنجی شامل آزمایشات مختلفی است که برخی از آنها برای کودکان و نوزادان، و برخی برای بزرگسالان مناسب هستند.

ما در ادامه به برخی از تست های شنوایی اشاره می­کنیم.

  • شنوایی سنجی با تن خالص

شنوایی سنجی تن خالص یکی از استانداردترین روش های شنوایی سنجی است که حساسیت شنوایی را اندازه گیری می­کند. برای اندازه گیری قدرت شنوایی موجود در فرکانس های محدوده 250 تا 8000، شنوایی سنجی با تن خالص توصیه می­شود. با استفاده از این روش می­توان درجه کم شنوایی، شکل و علت آن را تشخیص داد.

این تست در مدت زمان 20 دقیقه انجام می­شود. روش انجام شنوایی سنجی با تن خالص به این صورت است که بیمار در اتاقکی آکوستیک قرار می­گیرد و هدفونی را روی گوش خود قرار می­دهد. سپس صداهای مختلفی به هدفون ارسال می­شود و بیمار با هربار شنیدن آنها باید دست خود را بلند کند یا دکمه زنگی که در اتاق تعبیه شده را فشار دهد. شدت اصواتی که از هدفون به گوش بیمار می­رسند در بیش از 50 درصد مواقع قابل تشخیص است. این اندازه گیری بر حسب دسی بل بیان شده و به عنوان آستانه شنوایی معرفی می­شود.

پس از انجام تست، نتایج بر روی نمودار ثبت می­شود. نمودار فوق ادیوگرام نامیده می­شود که نتایج حاصل از شنوایی سنجی تن خالص را نمایش می­دهد. به طور معمول سطح صفر در این نمودار، مشخص کننده شنوایی طبیعی می­باشد.

  • شنوایی سنجی گفتاری

دومین روش رایج شنوایی سنجی گفتاری است که توانایی بیمار در درک گفتار را ارزیابی می­کند. معمولاً کم شنوایی های عصبی به وسیله این روش تشخیص داده می­شوند. تست های این بخش در دو حالت سکوت و شلوغی انجام می­گیرد تا توانایی تشخیص بیمار در دو محیط مشخص شود. شنوایی سنجی گفتاری به دو بخش مساوی تقسیم می­شود که هر دو در زمان 10 دقیقه قابل انجام هستند.

بخش اول شامل تست SRT است که برای بزرگسالان و کودکانی که قادر به تکلم هستند مورد استفاده می­گیرد. روش انجام این تست به این صورت است که در گوش بیمار، مجموعه ای از واژه ها تکرار می­شود و بیمار نیز وظیفه دارد کلمات شنیده شده را تکرار نماید. شنوایی شناس در این تست کلمات دوسیلابی را تکرار می­کند و از بیمار می­خواهد کلمات را عیناً تکرار کند. سپس با استفاده از دستگاهی که دارد شدت صدا را آنقدر کاهش می­دهد تا درک مفهوم کلمات سخت شود. بدین ترتیب آستانه شنوایی تشخیص کلمات شما مشخص شده و به دست می­آید.

بخش دوم شنوایی سنجی گفتاری، تست SDS که در صدایی بالاتر از شدت آستانه شنوایی انجام می­گیرد. شنوایی شناس در این تست کلمات تک سیلابی را تکرار می­کند و بیمار موظف است که عیناً کلمات را تکرار کند. ادیولوژیست، کلماتی را که درست تکرار شده است نسبت به تعداد کلماتی که بیمار به اشتباه بازگو کرده است به یک درصدی می­رسد که بر اساس آن، نتایج SDS به دست می­آید.

  • تمپانومتری

تمپانومتری نیز سومین روش شنوایی سنجی است که جهت بررسی سلامت گوش میانی به کار می­رود. در این آزمایش شنوایی، حرکت پرده گوش و عملکرد گوش میانی مورد بررسی قرار می­گیرد. تمپانومتری تستی سریع و بدون درد است اما در صورتی که پرده گوش یا گوش میانی ملتهب نشده باشد. دستگاه مخصوص تست تمپانومتری با تغییر فشار، پاسخ پرده گوش را می­سنجد. در این تست زمزمه ای در گوش بیمار منتشر می­شود که در این حین ممکن است بیمار در گوش خود فشار خفیفی را احساس کند.

  • رفلکس شنوایی

تست رفلکس شنوایی دیگر روش شنوایی سنجی است که میزان انقباض عضله استاپدیوس را برابر صداهای بلند ارزیابی می­کند. در این تست دستگاه به طور خودکار سیگنال های عصبی را بررسی کرده و در نتیجه نیازی به همکاری بیمار نیست. در صورتی که رفلکس عضله استاپدیوس در محدوده 70 تا 90 دسی بل بالاتر از آستانه های تن خالص باشد، این میزان رفلکس طبیعی ارزیابی می­شود.

انقباض عضلات رکابی باید در مدت زمان ده ثانیه، در محدوده 10 تا 15 دسی بل بالاتر از آستانه رفلکس قرار بگیرند. در غیر اینصورت بیمار مشکوک به ابتلا به بیماری رتروکوکلئر است.

  • تست OAE

یکی از مهم ترین تست های غربالگری برای نوزادان، تست OAE است که در همان بدو تولد انجام می­گیرد. مدت زمان انجام آن کوتاه بوده و حدود 2 دقیقه است. برای انجام این تست، از دستگاهی استفاده می­شود که گسیل های صوتی گوش را می­سنجد. گسیل های صوتی گوش اصوات کم شدتی هستند که در حلزون گوش تولید می­شود.

روش انجام تست OAE اینگونه است که پروب ریزی داخل گوش نوزاد قرار می­دهند و صدایی را پخش می­کنند. با ارزیابی اکوی صدا، نتیجه ثبت می­شود.

نتیجه انجام تست OAE به این صورت است که اگر وضعیت شنیداری نوزاد شما نرمال باشد، بر روی دستگاه کلمه Pass نمایان شده که نشان می­دهد شنوایی نوزاد شما مشکلی ندارد. شنوایی شناس همین واژه را بر روی کارت غربالگری ثبت می­کند.

  • تست ABR

تست ABR که به آن آزمایش پاسخ شنوایی ساقه مغز نیز گفته می­شود، عملکرد گوش داخلی و حلزون گوش را می­سنجد و همچنین مسیرهای مغزی شنوایی را نیز مورد ارزیابی قرار می­دهد. این تست معمولاً برای کودکان، نوزادان و سایر افرادی که قادر به انجام سایر تست های شنوایی معمولی نیستند مورد استفاده قرار می­گیرند.

تست ABR کاملاً راحت و بی خطر بوده و حدود یک ساعت طول می­کشد. روش انجام تست اینگونه است که شنوایی شناس پروب های کوچکی درون گوش کودک قرار داده و الکترود هایی نیز در نزدیکی گوش و پیشانی قرار می­دهد. صداها از طریق پروب ها به هر گوش ارائه می­شوند و دستگاه، تغییرات الگوی موج مغز را در پاسخ به صداها مورد بررسی قرار می­دهد.

  • آزمایش الکتروکوکلئوگرافی

آزمایش الکتروکوکلئوگرافی یا همان ECochG برای بررسی سرگیجه و تشخیص مشکل مورد استفاده قرار می­گیرد. ممکن است شما در گوش داخلی خود اختلالاتی مانند وزوزگوش، سرگیجه یا مشکل تعادلی داشته باشید. اگر پزشک شما با بررسی علائم و معاینه دقیق به تجمع مایع درون مجاری گوش داخلی یا لابیرنتیت برسد، ممکن است شما را به انجام تست ECochG توصیه کند.

روش این آزمایش به این صورت است که الکترود های کوچکی بر روی پیشانی قرار گرفته و هدفونی نیز با پوشش فلزی بر روی گوش های شما جای می­گیرند. سپس بیمار بر روی صندلی نشسته یا بر روی تخت دراز می­کشد و صداهایی از هدفون برای او ارسال می­شود. الکترود ها فعالیت حلزون گوش را ارزیابی کرده و نتایج را ثبت می­کنند.

کلینیک سمعک برتر 

جمع بندی

در صورتی که خود و اطرافیانتان از مشکل کم شنوایی رنج می­برید، می­توانید جهت شنوایی سنجی قلهک و مشخص شدن درجه کم شنوایی به کلینیک و مراکز شنوایی مراجعه کنید. پس از انجام تست های شنوایی سنجی، شنوایی شناس بر اساس نتایج حاصل شده بهترین سمعک را برای شما تجویز می­کند.

سوالات متداول درباره شنوایی سنجی در قلهک

آیا انجام شنوایی سنجی قبل از خرید سمعک ضروری است؟

بله. برای خرید سمعک مناسب باید درجه کم شنوایی مشخص شود. بدین ترتیب باید آزمایشات شنوایی انجام دهید تا میزان افت شنوایی شما مشخص شود و شنوایی شناس مطابق با وضعیت شنواییتان، سمعک مناسب را تجویز کند.

آیا خرید اینترنتی سمعک امکان پذیر است؟

برخی مراکز به صورت اینترنتی سمعک ارائه می­کنند. خرید اینترنتی سمعک توصیه نمی­شود زیرا هم شنوایی سنجی صورت نگرفته که درجه کم شنوایی مشخص شود و نه سمعک خریداری شده تنظیم شده است. در نتیجه سمعک تهیه شده عملکرد دقیقی نداشته و مشکل کم شنوایی را حل نمی­کند.

سمعک برتر آماده ارائه خدمات شنوایی سنجی به شما همراهان گرامیست.

. آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم...
Close and go back to page
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد مدیریت سمعک برتر محفوظ می‌باشد.
طراحی وب
همین الان تماس بگیرید